Limity cestování nalehko

K napsání článku mně dohnala skutečnost požadavků zákazníků cestovat nalehko, pod 7 kilo, apod. aniž by si uvědomovali, že takové cestování neposkytuje pouze výhody v podobě lehkého batohu nebo jiného zavazadla, ale i poměrně značné nevýhody, pokud se člověk ukvapí a soustředí se opravdu na každý gram, který chce srazit směrem dolů. Budu se snažit v krátkém článku popsat útrapy cestování nalehko, které vás můžou postihnout s ultralehkým vybavením. Chápu, že ortodoxnímu vyznavači obsahu knihy Travel Bible článek asi nic nepřinese, ať už proto, že tyto informace zná, nebo si je nechce připustit. Cílem článku rozhodně není měnit názory lidí, ale spíše rozšířit obzory ve vybavení. Při psaní vycházím z více než 10 leté zkušeností s prodejem vybavení pro turisty, horolezce a cestovatele. Zároveň od roku 2004 kroužím převážně Evropou po komerčních zájezdech s CK Alpina jako průvodce převážně zájezdů do vysokohorského prostředí, na přechody hor, ale i jednodenní výlety v horských lokalitách. Za tu dobu mně prošlo rukama outdoorového vybavení opravdu spoustu.

Útrapy vybavení "nalehko"

Ultralehké karimatky

Ultralehké karimatky mají jednu obrovskou výhodu. Jsou opravdu lehké a velmi skladné. Jak je toho docíleno? Samozřejmě buď se omezíte na komfortu a koupíte si karimatku, která bude mikro rozměrů a vy ji použijete pouze pod nejtěžší část těla, což jsou boky a zbytek doplníte batohem a dalším vybavením nebo si koupíte nafukovací karimatku obvyklých rozměrů, která má velmi tenký materiál, čímž je dosaženo minimální hmotnosti. Síla a zároveň tedy i hmotnost vlákna materiálu je udávaná v jednotkách DENIER (D). Čím menší číslo, tím nižší hmotnost, ale i nižší odolnost proti prodření, natržení, apod.

DENIER (D) - je jednotka užívaná v textilním průmyslu a je to jednotka měření síly vlákna. Představuje množství gramů příze na 9 000 metrů hmotnosti. Čím nižší číslo D, tím jemnější látka.

Typickým příkladem ultralight karimatky je Therm-A-Rest NeoAir UberLight. Jedná se o karimatku s hmotností 250 g a rozměrech 51 x 183 cm, přičemž síla karimatky je 6,4 cm. Karimatka je vyrobená z nylonu 15D (15 denierů). Jedná se tedy o velmi jemné vlákno a velmi citlivý materiál ke špatnému zacházení, který může utrpět poškození velmi snadno. Proto většinou ultralight cestovatelé řeší podložku pod karimatku, obvykle z materiálu TYVEK, což je v podstatě střešní parotěsná folie. Má to logiku?

Koupíte si ultralight karimatku hmotnosti 250g a aby vůbec vydržela, musíte ji chránit podložkou hmotnosti 300g, která zabere další místo v batohu.

Lepší a univerzálnější volbou bude z mého pohledu nafukovací karimatka Therm-A-Rest NeoAir XLite, která si pořád zachovává nízkou hmotnost 340g, ale díky rip HT Nylon o síle 30D (30 denierů) bude dvojnásobně odolnější. Pokud si budete dávat pozor kam karimatku pokládáte, nepotřebujete žádnou další podložku, která v batohu bude zabírat místo.

Nakoupit karimatku na QUiLL outdoor ►►

ultralight_01karimatky Therm-A-Rest, zdroj: Therm-A-Rest

Lehký stan, tarp nebo žďárák

V předchozím odstavci o karimatkách jsem popsal DENIER a závislost odolnosti materiálů na hmotnosti. Se stejnou informací budeme pracovat i u stanů, tarpů a žďáráků. Navíc zde ale máme další fenomén a tím je komfort a bezpečnost spaní.

  • Lehký stan - rozumíme tím stan pro 2 osoby s hmotností okolo 1kg. Stan nám poskytne dostatek komfortu při spaní, nepromokne, chrání nás před větrem a sněhem, před létajícím hmyzem jako jsou zejména komáři a poskytuje zázemí i v průběhu dne, pokud nás zastihne nevlídné počasí. Nevýhodou ultralehkých stanů je nízká odolnost, protože materiál tropika např. u ultralight stanu MSR Carbon Reflex 2 má pouze 7D (7 denierů) a vnitřní stan pouhý 1D (1 denier). Reálně si to představte tak, že přes stan jde normálně vidět dovnitř, protože síla materiálu je podobná pavučině. Karbonové stanové tyčky jsou sice lehké, ale náchylné na zlomení při přepravě nebo při silném větru a absence zipu, který nahradil zip suchý je kapitola sama o sobě. Kolíky ke kotvení stanu z ultralehkých materiálů taky nejsou zrovna výhra, protože se vám je podaří zabodnout pouze do ideálního měkkého podkladu. Nicméně hmotnost 0,99 kg stojí spoustě zákazníků za to, aby do tohoto rizika šli.
  • Tarp - česky plachta. Je jednoduchá plachta se silikonizovaného materiálu nebo z materiálů s PU zátěrem. Bezesporu plní funkci ochrany před deštěm, ale už neplní ochranu před sněhem, větrem (omezeně) a před polétavým hmyzem a zvěří. Komfort spaní tedy oproti stanu dost významně klesá. Velkou výhodou je nízká hmotnost např. Warmpeace Shelter má hmotnost 760g. U odolnosti platí to co u stanů a karimatek. Čím menší číslo D, tím nižší hmotnost, ale zároveň klesající odolnost.
  • Žďárák - bivakovací vak slouží primárně pro nouzové spaní. Žďárák byl vymyšlen horolezci pro horolezce. Při konstrukci se nikdy nepočítalo s cíleným spaním, ale s nouzovým bivakováním. Jde vlastně o pytel rozměrů lidské postavy, do kterého si v případě zhoršení počasí vlezete a snažíte se přežít noc. Nevýhody jsou tedy zřejmé. Ve žďáráku ve špatném počasí vlastně nejde ani tak o spaní, jako spíš o přežití. Pokud si do bivakovacího pytle dáme spacák, probudíme se mokří vlivem kondenzace námi vyzářené vody uvnitř žďáráku a špatné cirkulace vzduchu. Membránový žďárák ve špatném počasí, kdy třeba v noci zapadneme sněhem nebude fungovat! Přesto pokud plánujeme spávat ve žďáráku, doporučuju rozhodně žďárák membránový, s dostatečně odolného materiálu. Ideálním typem je např. High Point Dry Cover. Přesto bude hmotnost žďáráku pro jednu osobu 550g.

Nakoupit stan na QUiLL outdoor ►►

ultralight_02stany MSR, zdroj: MSR

Ultralehké batohy

Pryč jsou doby, kdy vám batoh vydržel 10 a více let. Ano, ten batoh měl 2,5kg prázdný, byl extrémně pohodlný a dovnitř jste mohli narvat i 30 kg věcí, když jste se stěhovali z domu na kolej. Dnes jedou téměř všichni moderní výrobci batohů směrem k odlehčování. Samozřejmě lze pořád na trhu nalézt kvalitní a odolný batoh, ale v tomto článku se bavíme o cestování nalehko. Takže s čím je potřeba počítat u ultralight batohu? Jak jsme si řekli již dříve, nízká hmotnost = málo odolný materiál. To samozřejmě platí i u batohů. Zejména u velkých batohů je potřeba dát si pozor na maximální hmotnostní zatížení. Vytržené popruhy nebo rozjeté švy ultralight batohů jsem viděl mockrát a mohlo za to vždy přeplnění batohu. Obvykle jsou lehké batohy hůře polstrované a jejich zádová konstrukce není pevná duralová ani u velkých batohů. Celkově se tím sníží hmotnost, ale na úkor pohodlí při nošení takového batohu. A jak říkají klasici: "Špatné boty a špatný batoh ti spolehlivě zničí túru".

Nakoupit batoh na QUiLL outdoor ►►

Samozřejmě jsou situace, kde ultralehké vybavení oceníte více a jindy méně. Vždy je potřeba zapojit mozek a neexistuje žádná univerzální poučka. Vždy u vybavení kontrolujte na co ho výrobce doporučuje.