Váš košík je prázdný

Infolinka +420 723 767 434 (po-pá, 8-16) Prodejna

Dehydrovaná strava - expediční jídlo - Travellunch, Voyager, Summit to Eat
Akční nabídka
Kurzy a testování

Vybrat podle výrobce





Sleva.gif, 8,1kB

Vždy ty nejlepší ceny!

Vážíme si dobrých zákazníků, proto jsme pro ně připravili slevové karty a pro ty nejlepší, individuální slevový program.

Certifikát spokojenosti



Jak si koupit batoh?

PDF Tisk Email
Napsal uživatel Petr Brinček   
Pondělí, 11 Srpen 2008 00:16

Při koupi nového batohu je nejdůležitější vědět kde ho budu nejčastěji používat. To znamená, na jaké tůry či výlety chodím nebo jezdím nejčastěji. S velkým 60 litrovým batohem se na kole nejede nejlíp. Dále si musíme uvědomit zda skutečně využijeme všechny funkční vlastnosti, které nám batoh nabízí. Taky si dopředu rozmyslíme kolik komor nám bude stačit k našim výletům. Nesprávně zvolená velikost batohu, či špatná konstrukce, nám definitivně zkazí úspěch našich cest. Výběru batohu bych tedy věnoval největší pozornost a nakupoval bych pouze u odborníků, kteří nám budou schopni poradit a doporučit batoh právě pro náš účel a na naše záda. Bederní pás by měl být opravdu na bedrech, proto je vhodné se informovat, na jakou postavu je batoh určený. Pokusím se zde uvést některé důležité pojmy, se kterými bychom měli být seznámeni už před samotnou koupí batohu.

Materiály použité při výrobě batohu

Asi nejznámějším materiálem použitým při výrobě batohů je Cordura. Jedná se v podstatě o netkanou textilii, která je velmi pevná a odolná protržení. Pravdou zůstává, že tato textilie je velmi drahá, ale zaručuje stálou kvalitu. Ostatní textilie se Corduře budou velmi podobat, ale díky kvalitativní nestálosti se batohy stejných výrobců můžou ve finální kvalitě lišit. Ne jiná je situace u zipů. Batohhy se zipy YKK zaručují jakousi dlouholetou použitelnost, díky systému řízení kvality, na kterém si firma YKK potrpí, ale její zipy jsou jednou tak drahé. Hodně výrobců sahá po levnějších řešeních a to se projevuje i v celkové kvalitě batohu. Zip může vydržet, ale nemusí. YKK přesně stanoví, že jejich zip vydrží např. 10tis. cyklů.
Šití batohu a reflexní doplňky už dělají vlastní image značky. Levný batoh nebude příliš oplývat doplňky a vychytávkami. Pravděpodobně ani designera tato značka nikdy neviděla. Nicméně to nemá co dělat s kvalitou. Drahý batoh se může rozpadnout stejně tak dobře jako batoh levný, o tom cena batohu není.

Nosný systém batohu

Nosný systém tvoří ucelenou zadní část batohu. Zaručuje maximální pohodlí a stabilitu. Moderní batohy mají nosné systémy plně regulovatelné, tudíž ideálně přizpůsobivé anatomii lidského těla. To se projeví hlavně při delším putování s těžkým batohem v obtížném terénu - hlavně dlouhé sestupy. Od propracovanosti nosného systému se odvíjí i cena batohu. V zásadě platí: "Čím lepší bude systé, zad, tím dražsí bude i batoh."

Odvětrávaní zad batohu

Plochy, které dosedají na záda by měly být vyrobené z elastického, prodyšného materiálu, který je zároveň měkký a dobře drží stabilitu. Odvětrání je součástí nosných systémů. I při sebedokonalejší konstrukci se budeme potit vždy, proto by materiály měly, které při výrobě byly použity měly být rychleschnoucí a odolné prodření. Hodně pomoct si můžeme oblečením z funkčních materiálů jako je polyester nebo merino, které buď rychle odvedou pot z těla nebo nás hřejí. Batohu určené pro aktivnější způsoby pohybu nabízejí tzv. Air systémy - záda jsou oddělené síťkou, případně mezi zády a batohem vzniká dostatek prostoru pro odvod potu.

Komory batohu

Komory tvoří hlavní úložné prostory batohu. Větší batohy mohou být rozděleny vnitřní přepážkou na dvě samostatné části buď jedním nebo dvěma samostatnými vstupy. Vnitřní přepážka může být rozepinatelná. Více než dvoukomorové batohy jsou neobvyklé, ale vyskytují se. Zpravidla má ale třetí komora zvlátní určení, např. pro uschování plynu s CO2 nebo s kyslíkem v lavinových batozích. U menších batohů je zase typická pouze jedna komora doplněná o kapsy na doklady a dokumenty. Městské batohy navíc mají schránku na MP3, případně notebook a hlavně jsou společně s cyklobatohy doplňeny o reflexní doplňky.

Vstup horní, přední nebo dolní?

Vstupy do batohu - Batohy střední a větší kategorie mívají kromě vrchního vstupu i samostatný zip v dolní části batohu, takže se můžeme pohodlně dostat ke všem věcem, ať jsou kdekoliv. Některé batohy lze rozepnout v celé přední části. Rozlišujeme tedy batohy s horním nebo předním plněním, případně kombinací obou. U předního plnění je velkou výhodou přehlednost a dostupnost jednotlivých věcí. U batohu s horním plněním oceníme především stlačitelnost všech věcí.

Nastavitelná výška zad

Batoh musí mít plynule nastavitelnou výšku zad vzhledem k postavě. Pohodlné nošení velké zátěže nám však zaručí jen dobré rozložení věcí na bedra a na ramena. U velkých batohů to zpravidla není problém a s nastavením se počítá. U menších batohů si musíme vystačit s nastavením ramenních popruhů.

Ramenní popruhy

Ramenní popruhy jsou nosnými popruhy batohu, proto musí být dostatečně pohodlné a pevné. Moderní popruhy mají anatomický tvar, jsou dostatečně polstrované. Jejich délku lze měnit rychledotahovacími sponami. Pozor si dáme na upevnění popruhů k batohu. Pokud se nám nezdá dostatečně pevné, poohlédneme se po něčem lepším. V dnešní době se mnoho výrobců orientuje na design a praktické stránce věnuje menší pozornost. My se snažíme vám tento nešvar omezit a nabízíme pouze kvalitně konstrukčně propracované batohy.

Bederní pás

Bederní pás je součástí nosného systému, drží stabilitu batohu a odlehčuje ramenům. Měl by být polstrovaný a prodyšný. U větších batohů by měl jít výškově nastavit, ale není to pravidlo. Bederní pás se nosí na bedrech, odtud bederní! Každý si jistě všiml turistů, kterým bederák plápolá u kolenou.

Hrudní pás

Hrudní pás pomáhá držet stabilitu batohu a odlehčuje hrudní páteří, tím, že nám drží pohromadě ramenní popruhy, které nesklouzávají na okraj ramen. Důležitá je možnost rychlé manipulace při dotahování nebo povolování. U batohů jsou hrudní popruhy řešeny různě a řešení se zase odvíjí od ceny batohů.

Přezky a spony

Přezky a spony jsou velmi praktickými detaily, které nám umožní rychlou manipulaci při dotahování popruhů. Měly by být pevné a snadno ovladatelné. Někteří výrobci si pro tento účel vyrábějí své přezky, což je velmi praktické, ale znovu se to projeví v celkové ceně batohu.

Dělení batohu podle litráže

Malé batohy tzv. měststké batohy jsou vhodné pro nenáročné sportovní aktivity, do školy nebo na krátké výlety, rozhodně by však byly nedostačující pro vícedení výlety. Hlavní část batohu tvoří jedna hlavní komora s vrchním zapínáním na zip, pro větší pohodlí bývají vypolstrovány ramenní popruhy. Zvláštní kategorii tvoří cyklistické batohy s detaily pro tuto činnost, lze je však využít i pro lehkou turistiku.

Střední batohy tvoří jedno nebo dvojkomorové batohy pro lehkou turistiku a krátkodobé pobyty, kde by bylo zbytečné nosit "navíc" velké objemné batohy. Batohy této kategorie jsou již vybaveny speciálními nosnými systémy, anatomicky tvarovanými popruhy, mívají postranní kapsy a přídavné popruhy na rychlé odložení části oděvů.

Velké batohy někdy také expediční batohy jsou určené pro dlouhodobé cesty často ve velmi náročných podmínkách. Konstrukce těchto batohů jsou vybaveny důmyslnými nosnými systémy, důkladně polstrovanými ramenními a bederními popruhy, řadou přezek a spon na rychlé zapínání a dotahování popruhů. Většina velkoobjemových batohů má dvě samostatné komory s vnitřní přepážkou a samostatnými dvěma vstupy do těchto komor.

Speciální batohy jsou určené např. pro horolezce, skialpinisty nebo snowboardisty. Podstatou je klasický batoh např. střední litráže, který je opatřen dopňky jakou jsou nosiče materiálu, poutka na přilbu a lano, případně příchytkami na skialpinistické lyže a lopatu. Fenoménem poslední doby jsou lavinové batohy.

Řez batohem

Aktualizováno Neděle, 01 Listopad 2015 11:02
 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit